I takt med att samhället har digitaliserats har även mediebranschen inom området för mode och trender förändrats. Nya plattformar skapas för att förmedla budskap, inspiration och nyheter. Nystartade modetidningar presenteras numer sällan i pappersformat utan istället direkt på nätet. Så kallade modesajter har blivit ett vanligt begrepp och syftar till en samlad portal på nätet för mode. Det är helt enkelt en form av modetidning i digital anda som dessutom är enkel för användare att få tillgång till.
Influencers är ett annat nytt fenomen som spelar en viktig roll inom mode idag. Förr var det ofta modetidningarna som var först med att förmedla trender som setts på de stora modevisningarna. Idag är det inte sällan influencers som hinner först. Vad är då influencers? Det är en person som har en särskild position i sociala medier, vilket gör denne till en potential förmedlare av budskap. I Sverige är exempelvis Bianca Ingrosso ett bra exempel på en modeinfluencer. Hon har en hisnande stor skara följare på instagram och är en modeikon för framför allt yngre svenska tjejer. Modebloggare var länge modetidningarnas konkurrenter, men den här sortens modeförmedlare har i allt högre grad gått från att vara bloggare till att bli influencers.