I tider har modetidningar varit framför allt kvinnors sätt att fly vardagen genom att inspireras av nya trender. Magasinen har dessutom mer än bara mode i sitt innehåll, vilket gör läsningen än mer intressant med olika infallsvinklar som på skilda sätt engagerar läsaren och genererar mer än bara ett nischat modeinnehåll.
Damernas Värld
Bland Sveriges mest prestigefyllda modetidningar återfinns Damernas Värld som har getts ut ända sedan 1944. Här blandas engagerande läsning inom mode, hälsa och skönhet. Målgruppen har sedan starten varit kvinnor från 25 år och upp till 45-50 års ålder. Det är Bonnier Magazines & Bramds som ger ut tidningen och idag är Jonna Bergh chefredaktör.
Ett av Sveriges största modepris, Guldknappen, arrangeras av Damernas Värld. Priset delas till årets främsta modeskapare med syftet att främja svensk kläddesign. Damernas Värld ges ut i 14 nummer varje år och upplagan ligger på cirka 57 000. Räckvidden för Damernas Världs tidning är 184 000.
Elle Sverige
Det första numret av Elle utkom i Paris 1945 av grundaren och den kvinnliga inspiratören Helene Gordon Lazareff. Sedan 1983 är Elle en internationell modetidning och den ges idag ut i så många som 46 länder.
Svenska Elle har på slutet haft en stor framgång framför allt på sina mobila plattformar. Elle.se har bland annat över 250 000 besökare i veckan. Dessutom räknar Elle med andra delar så som inredning där Elle Decoration är populär. Bakom en av Sveriges största modegalor står Elle; “ELLE-galan” växer för varje år.
Idag är Cia Jansson chefredaktör för Elle i Sverige och tidskriftens räckvidd har ständigt ökat under de senaste åren, mycket tack vare det stora fokus tidningen lägger mot de digitala plattformarna.