Visste du att människor tenderar att vara mer lojala mot tidningar som de kan tänka sig rekommendera till andra? Idag har begreppet Net Promoter Score eller NPS blivit ett vanligt inslag i mediebolagens strategiska arbete.
Men frågan är hur Net Promoter Score fungerar i praktiken? Hur kan den här typen av undersökning vara till nytta för en tidning?
Samband lojalitet och nöjda kunder
Det finns forskning som visar på sambandet mellan ett tidningsföretags NPS och läsarnas lojalitet. Om du kan tänka dig att rekommendera en viss tidning innebär det i regel att du även är lojal mot den. Det är ett bevis för att tidningen har vunnit ditt förtroende som kund. Därför är Net Promoter Score ett viktigt analyseringsmått att utgå från.
Hur går det till?
Net Promoter Score är ett indikationsmått som fastställer kundernas lojalitet till tidningen. Mätningen sker via ett frågeformulär som utgår från en enda fråga med rang från -100 till +100. Svaren används sedan i både marknadsföring och det interna utvecklingsarbetet.